Wat is de invloed van ChatGPT op SEO?
- Jamil
Allereerst: wat is ChatGPT?
ChatGPT is een taalmodel gemaakt door OpenAI. Het model is in feite getraind om tekst te begrijpen en te produceren. Dit betekent dat ChatGPT in staat is om te communiceren met mensen door middel van tekst, helpen met het beantwoorden van vragen, het geven van informatie en het uitvoeren van verschillende taken die met tekst te maken.
Om antwoord te geven op de vraag wat de invloed is van ChatGPT op SEO, heb ik eerst maar eens aan ChatGPT zelf gevraagd hoe ze hier naar kijken. Bij deze:
Het is moeilijk om de precieze invloed van ChatGPT op SEO te zeggen zonder meer informatie te hebben over wat ChatGPT is en hoe het gebruikt wordt. SEO, of zoekmachineoptimalisatie, is de praktijk van het verbeteren van de zichtbaarheid van een website of webpagina in een zoekmachine, met als doel om meer bezoekers te trekken. Als ChatGPT gebruikt wordt om inhoud te genereren voor een website, kan het mogelijk helpen om de kwaliteit van de inhoud te verbeteren en daardoor de zichtbaarheid van de website in zoekmachines te verhogen. Echter, het is belangrijk om te onthouden dat er vele andere factoren zijn die van invloed zijn op SEO, dus het is moeilijk om te zeggen hoe groot de invloed van ChatGPT op SEO precies zal zijn.
Daar kunnen we nu dus nog niet zo veel mee. Dit is natuurlijk ook zo’n beetje het standaard antwoord van elke SEO specialist: het hangt er vanaf. Komt natuurlijk omdat er inderdaad ontzettend veel factoren invloed hebben op SEO.
Hoe zit dat dan met de invloed van ChatGPT en schrijven van teksten?
Daar zeggen ze het volgende op:
De invloed van ChatGPT op het schrijven van teksten zal afhangen van hoe het gebruikt wordt. Als ChatGPT wordt gebruikt als een hulpmiddel om teksten te schrijven, kan het helpen om de kwaliteit van de teksten te verbeteren door suggesties te doen voor woorden en zinnen die passen bij het onderwerp en de stijl van de tekst. Dit kan het schrijfproces sneller en gemakkelijker maken en kan leiden tot teksten die beter leesbaar en meer overtuigend zijn. Echter, zoals met alles, is het belangrijk om de output van ChatGPT te controleren en te beoordelen voordat het gebruikt wordt, om er zeker van te zijn dat het voldoet aan de kwaliteitseisen en doelen van de tekst.
Hier wordt ChatGPT als wat kritischer. Al ben ik het wel met ze eens, ChatGPT kan namelijk goed ingezet worden als aanvulling op het schrijven van teksten. In sommige gevallen kan je prima teksten volledig laten schrijven door een AI tool zoals deze, zeker als je kort antwoord moet geven op bepaalde vragen.
Mijn conclusie
Uiteindelijk zie ik nog steeds meerwaarde in echte (menselijke) copywriters. Zij kennen de doelgroep waarvoor ze schrijven, kunnen een persoonlijke touch toebrengen aan hun teksten en weten ook vooral waar ze wel en niet over moeten schrijven. Dat kan ChatGPT gelukkig nog niet, met de nadruk op nog. Wie weet zijn ze over een tijdje al zó ver met de ontwikkeling van de tool dat wij als mensen bijna niks zelf meer hoeven te schrijven. De tijd zal het leren.
Samenwerken?
Neem contact met mij op als je meer wilt weten over mijn werkwijze of als je een vrijblijvend gesprek wilt inplannen.