Zoekwoorden onderzoek uitbesteden

Een zoekwoorden onderzoek kan een belangrijk onderdeel zijn van je contentstrategie en de invulling van je website. Lees hier waarom dit onderzoek onmisbaar is voor een succesvolle SEO-strategie.

Zoekwoorden onderzoek

Wat is een zoekwoorden onderzoek?

Een zoekwoorden onderzoek of keyword research is een overzicht van de zoekwoorden waar jouw (potentiële) klanten op zoeken. Tijdens dit onderzoek achterhaal je welke zoekwoorden je doelgroep gebruikt in de zoekmachines zoals Google.

Het onderzoek bestaat uit vier stappen:

  1. Identificeren van seed keywords
  2. Verrijking van je dataset op basis van seed keywords
  3. Opschoning van verrijkte dataset
  4. Categorisering van unieke keywords in topics
 

Het doel van een zoekwoorden onderzoek is om relevante keyword en topics te vinden waarover je kan schrijven voor je potentiële klanten. Als je al bestaande content op je website hebt staan, kan je deze optimaliseren op basis van het onderzoek. Daarnaast kan het keyword research de basis zijn voor je SEA campagnes. 

Waarom een zoekwoorden onderzoek?

In mijn ogen is een keyword research onmisbaar voor een succesvolle SEO-strategie. Als je namelijk niet weet welke keywords je doelgroep gebruikt in Google en andere zoekmachines, schrijf je hoogstwaarschijnlijk content die niemand gaat vinden (en interessant vindt). 

Door een zoekwoorden onderzoek kom je erachter welke keywords zoekvolume hebben en welke niet. Schrijf je bijvoorbeeld een pagina of blog met een keyword met een maandelijks zoekvolume van 10, dan haal je hiermee potentieel minder verkeer binnen dan een keyword met maandelijks 80 zoekvolume. 

Daarnaast geeft het onderzoek structuur aan je website. Zo kan je je hele URL-structuur baseren op de belangrijkste keywords en weet je wat je als tussenkoppen kan gebruiken op je pagina’s. Zo heb ik dat zelf ook gedaan met mijn website.

Welke tools gebruik je?

Voor een zoekwoorden onderzoek gebruik ik verschillende tools, zoals de zoekwoordplanner van Google en Ubersuggest. Ik combineer de twee tools om de meest relevante keywords te vinden voor jouw doelgroep. De tools hebben namelijk andere data, waardoor de resultaten nog wel eens kunnen verschillen. Daarnaast gebruik ik natuurlijk mijn boerenverstand.

Deze data werk ik vervolgens uit in een Excel-bestand, om alle zoekwoorden te analyseren en te categoriseren. Het eindresultaat van het onderzoek zal ook een Excel-bestand zijn. 

Zoekwoordplanner van Google

Wil jij een keyword research voor jouw website?

Neem contact dan met mij op en vraag een offerte aan, zodat we kunnen bepalen hoe groot het onderzoek zal worden. Je kan ook vrijblijvend een gesprek met mij inplannen.